PLATONSATIRER

Lukian, hetæredialoger 5 og 10

To af Lukians hetæredialoger refererer direkte til Platon og viser tydeligt, at Lukian hører til den anden sofistik – forfatteren forudsætter simpelthen, at læseren er fortrolig med Platons skrifter.

Symposion-satire
Et lesbisk forhold (dialog 5) er skrevet som en parodi på Platons Symposion. Der er mange fælles tilknytningspunkter, bl.a. Aristophanes’ myte om de tre køn mand-kvinde, mand-mand og kvinde-kvinde. I Symposion er det mand-mand kønnet, som har fortrinnet, hvorimod det hos Lukian er kvinde-kvinde kønnet, og for at understrege referencen bruger Lukian ordet ’hetairistria’, som vi ellers kun finder i Aristophanes’ myte. Samtidig viser dialogen, hvordan Lukians satiriske tekster er inspireret af komedien, hvor der var tradition for at lave sjov ved at klæde mænd i kvindedragter og kvinder i mandsdragter, f.eks. Aristophanes’ Kvinderne på folkeforsamlingen. 

Sokrates-satire
I Filosof eller pæderast? (dialog 10) er det det erotiske og opdragende forhold mellem filosoffer og unge mænd, som Lukian behandler i satirens form. Filosoffen Aristainetos går som en anden Sokrates rundt på Agora – ja helt ud til Platons Akademi – sammen med sin unge elev Kleinias, som han fører filosofiske samtaler med. Derfor har Kleinias svigtet hetæren Drosis, som på sin side ikke tror, at Aristainetos’ interesse i den unge mand kun er filosofisk. Og som den selvbevidste hetære hun er, er hun sikker på, at den erotik, hun har at byde på, er lagt bedre, end det filosoffen kan byde på, det være sig erotik eller filosofi.
Hetæren som terapeut (dialog 11), som er placeret under temaet Rivaler, er en satire over den sokratiske metode.

Temaet i Alkiphrons hetærebreve
Alkiphron laver ikke direkte – eller indirekte – referencer til Platon, men vi møder teamet om hetæren over for filosoffen i Hetæren mod sofisten (brev 17) og Epikur som elsker (brev 7). Heller ikke hos Alkiphron har hetærerne meget tilovers for filosofien.