BAGTALELSE BLANDT HETÆRERNE

Alkiphron, hetærebrev 6
Thais er blevet svigtet af sin veninde Euxippe, som bagtaler hende åbenlyst sammen med sin nye veninde, hetæren Megara.

Brevet viser, hvordan det professionelle og det personlige er tæt bundet sammen for hetærerne. De har et professionelt fælleskab, bl.a. i forbindelse med de til religiøse fester, men de er også veninder I dette brev ser vi, hvordan venskabet mellem Euxippe og Thais er blevet forvandlet til jalousi og rivalisering fyldt med svigt, bagtalelser, venindefnidder – og gengældelse. Navnene Thais og Thettale er typiske hetærenavne i den nye attiske komedie. Som karakter er Thais er den handlekraftige og selvbevidste hetære.

Fra Thais til Thettale
Jeg havde aldrig troet, at jeg ville blive uvenner med Euxippe1 efter så tæt et venskab. Alt det jeg hjalp hende med, da hun sejlede hertil fra Samos, det vil jeg ikke bruge imod hende. Men jeg sagde nej til Pamphilos2, selv om han lovede mig penge – og du ved selv hvor mange – fordi det var den almindelige opfattelse, at han var sammen med hende af og til.  Det gengældte hun sandelig nydeligt – bare fordi hun ville tækkes den nederdrægtige tøs til Megara3. Hende har jeg nu været skeptisk over for i lang tid på grund af historien med Straton4. Men jeg troede simpelthen ikke, at Euxippe ville tale ondt om mig bag min ryg.

Da vi fejrede Demeter5, var vi selvfølgelig allesammen med til nattefesten. Jeg undrede mig over Euxippes afvisende holdning; først viste hun sin fjendtlighed ved at fnise og pjanke med Megara, senere sang hun i alles påhør nogle vers om den elsker, som havde droppet mig. Det lod jeg mig nu ikke gå på af. Men så blev hun fræk og begyndte at gøre nar af mig på grund af min makeup og min rouge! Jeg tror nu ikke, det går hende ret godt – hun har jo ikke en gang råd til et spejl! For hvis hun havde set, at hun selv var helt orangerød i ansigtet, ville hun ikke have hånet mig for at se forfærdelig ud. Men jeg er i virkeligheden ligeglad med de to – det er mine elskere, jeg vil behage, ikke sådan nogle abekatte til Megara og Euxippe.

Jeg fortæller dig det her, for at du ikke skal bebrejde mig noget senere.  Jeg vil nemlig tage hævn over dem, ikke ved at spotte eller fornærme dem, men dér, hvor det gør mest ondt. Jeg anråber Nemesis.

Tre mænd ligger på bænke ved drikkegildet. Manden i midten sidder med en hetære på skødet og de kysser hinanden. Manden til venstre lytter henført til en hetære, der spiller fløjte for ham, men manden til højre måske beder om mere vin.
SYMPOSION MED HETÆRER. Vasemaleri fra Campanien ca. 340 f.Kr.

  1. Euxippe er et typisk hetærenavn i den nye attiske komedie.
  2. Pamphilos er et typenavn i den nye attiske komedie, han er den unge flottenheimer.
  3. Hetæren Megara er sandsynligvis en fiktiv figur. Hun omtales generelt negativt.
  4. Navnet Straton kendes fra den nye attiske komedie.
  5. Det drejer sig om Haloafesten, ’tærskefesten’, som hvert år blev afholdt til ære for Demeter og Kore/Persephone. Festen var kun for kvinder, og da det var en frugtbarhedsfest, var seksuelle symboler, et seksuelt frisprog og rigeligt med vin en del af ritualerne. Festen blev derfor ofte forbundet med hetærerne. Se også brevet HVAD ER MENEANDER UDEN ATHEN.