20. DEN FULDENDTE HETÆRE

Alkiphron, hetærebrev 20
En uforbeholden hyldest til hetæren Lais fra de andre hetærer. Hun er så smuk, at ALLE taler om hende.

Dette brev adskiller sig ved at have en kollektiv afsender og en kollektiv modtager. I den store, fælles gruppe af hetærer, lyser én op med særlig kraft. Men selv om Lais er en konkurrent, så viser brevet også en professionel respekt for det sublime. Lais er et almindeligt hetærenavn. Personen i dette brev er sandsynligvis Lais den yngre, som i 415 f.Kr. blev bragt fra Sicilien til Korinth, hvor hun levede som hetære. 
Afslutningen af brevet mangler.

Fra hetærerne i Korinth til hetærerne i Athen
Har I hørt det sidste nyt? Har I hørt det nye navn blandt hetærerne? Det er noget af en barrikade, der er blevet bygget op mod os, nemlig Lais, der er blevet trænet til at optræde i arenaen af maleren Apelles1. Stakler! Nu kan I godt lukke jeres forretning eller snarere bure jer selv inde. Nu er der kun en eneste kvinde, der ophidser hele Hellas, en eneste. Det er Lais mig her og Lais mig der, i barbersalonerne, i teatrene, på folkeforsamlingen, ved domstolen, i rådet. Alle snakker om hende, Ja ved Afrodite, selv de døvstumme priser hendes skønhed ved at nikke til hinanden. Sådan bliver Lais et sprog, også for dem, som ikke kan tale.

Og med rette. For når hun har tøj på, lyser hende smukke ansigt op, og når hun tager tøjet af, er hun som ansigtet fra top til tå, hun er hverken for mager eller for buttet, men ’slank med former’, som vi siger. Hendes hår har ægte krøller, det er blondt uden at være bleget, og det falder blødt ud over hendes skuldre. Og hendes øjne! Ja ved Artemis, de er smukkere end fuldmånen, pupillerne er det sorteste sorte, og det hvide rundt om dem ….

Hans Holbein: Lais fra Korinth, 1526. Kunstmuseum Basel.
  1. Lais var – ifølge nogle kilder – bl.a. hetære for den berømte maler Apelles, som havde brugt Phryne som model for sit mest berømte maleri Afrodite, der stiger op af havet (Athenaios 13. 588c-d).